Thursday 12 March 2015

PENDUDUKAN BELANDA

PENDUDUKAN BELANDA
v Belanda telah tiba di Kepulauan  Melayu  pada tahun 1559.
v Matlamat utama mereka ialah untuk mendapatkan  remaph ratus, buah pala dan kayu cengkih.
v Kepesatan perdangan  telah  mendorong pedagang pedagang Belanda bergabung membentuk Syarikat Bersatu Hindia Timur atau V.O.C pada tahun 20 Mac 1602.
v Belanda menubuhkan syarikat Hindia Timur Belanda (VOC) tahun 1602 untuk menguasai perdagangan rempah di Kepulauan Melayu.
v Pusat utama ialah di Betawi (Jakarta).
v Belanda cuba menguasai perdagangan kain di India dan bijih timah di Negeri-Negeri Melayu.
v 1641 – Belanda menyerang Portugis di Melaka dengan bantuan Kerajaan Melayu Johor.
v Belanda menyekat kapal dagang supaya berdagang di Betawi.
v Penjajahan Belanda berakhir dengan Perjanjian Inggeris-Belanda (Perjanjian London) pada tahun 1824.




BELANDA DI MELAKA
      Pada tahun 1619, Belanda berjaya menguasai Betawi di Pulau Jawa  di mana Betawi menjadi  pelabuhan alternatif kepada para pedagang  dari seluruh dunia.
      Belanda telah beberapa kali  melancarkan serangan ke atas Melaka bagi  memastikan  penguasaan Portugis di Asia Tenggara lenyap sama sekali .
      Selepas  menguasai  Pelabuhan  Melaka , Belanda (V.O.C) telah melaksanakan beberapa dasar emi menjayakan matlamat mereka seperti yang berikut:
v Mewajibkan setiap  kapal pedagang mendapatkan pas kebenaran berdagang untuk  berdagang di Melaka.
v Memonopoli perdagangan bijih timah di negeri negeri Melayu (terutama di Perak,Selangor dan Sungai Ujong) dengann menandatangani perjanjian dengan raja raja Melayu.
      Ketika menduduki Melaka , Belan da dikatakan telah mengumpul hasil hasil timah negeri Melayu berjumlah 500 ribu paun paa akhir abad ke-17 hingga ke-18.
      Pedagang  Cina dikatakan amat meminati timah timah dari Tanah Melayu yang disebut lebih mudah ditempa berbanding dengan timah dari barat



PENDUDUKAN DI PERAK
      Seawal tahun 1639, Sultan Muzaffar Syah 11 (Raja Sulong)  telah membenarkan Belanda menjalankan perdagangan  timah.
      Pada tahun 1641, V.O.C menuntut mono[poli penuh dagangan timah di Perak, tetapi tidak dipersetujui oleh Sultan Muzaffar.
      Belanda kemudian meminta bantuan dari Aceh untuk mendapatkan monopoli tersebut dan Sultan Tajul Alam Safiatuddin hanya memberi kebenaran kepada Belanda untuk berniaga di Perak.
      Akibat daripada kejadian penabalan  Aceh terpaksa tunduk dengan permintaan Gabenor Jeneral Belanda pada ketika itu, iaitu Cornelis van der Lijn.
      Truijtman ke Perak untuk menandatangani satu perjanjian dengan Sultan  Muzaffar pada 15 Ogos 1650 dan seterusnya mendirikan logi mereka  di Kuala Perak. Logi tersebut telah diserang oleh  orang Perak dan menyebabkan 27 orang terbunuh dan logi dimusnahkan.
       Pada tahun 1655,iaitu  semasa pemerintahan Sultan Mahmud Iskandar , sekali lagi Truijman ke Perak untuk menuntut perkara -perkara berikut:
v Perjanjian supaya diperbahui .
v Memonopoli bijih timah sepenuhnya.
v Menuntut kerajaan Perak menghukum orang-orang yang terlibat dalam serangan sebelum ini.
      Sultan tidak melayani tuntutan ini.Akhirnya ,sultan manandatangani perjanjian  dengan Belanda pada 20 Jun 1659 menetapkan hanya Belanda  yang berhak membeli timah di Perak dengan harga 30 rial sebahara.
      1795 akibat beberapa  faktor seperti surat-surat Kew dan status V.O.C  yang dibuBelanda membina semula loginya di Perak.
      Pada tahun  1690, kota dan logi Belanda terpaksa ditutup kerana diserang oleh pemimpin-pemimpin Perak.
      Pada pertengahan abad ke-18, Belanda kembali ke Perak dan menduduki Pangkor.Akibat  satu pertikaian yang tercetus antara  Sultan Muzaffar dengan saudaranya.
      Hasilnya , satu  perjanjian ditantangani pada 25Jun 1747 dan  Belanda diberi kebebasan berniaga timah di Perak.
      Dasar berkerjasama dengan Belanda kemudian diteruskan oleh Sultan Iskandar Zulkarnain.
      Ketika perak di bawaH PEMERINTAHAN Sultan Mahmud Syah(1765-1773),perjanjian Perak-Belanda(V.O.C) .belanda diwakili oleh Everard Cramer.
      Belanda terus berusaha mendapatkan harga yang lebih rendah.Sultan Alauddin Syah,baginda bersetuju menurunkan harga kepada 32 rial.
      Belanda dan V.O.C semakin tertekan apabila pentadbiran [Perak dipangku dipangku oleh Raja Muda apabila Sultan Ahmadin tidak sihat.Akhirnya logi belanda di Tanjung Putus terpaksa ditutup pada tahun barkan.
BELANDA DI SELANGOR
      Di kuala selangor,satu bahara timah dapat dijual dengan  harga 38 rial .Apabila  Belanda menawarkan harga 36 rial. Belanda yang tidak berpuas hati telah menyalahkan Sultan Selangor sebagai bertangungjawab mempengaeruhi penusaha timah I Perak,Rembau dan Lingga untuk menjual timah ke Selangor.
      Dalam suatu pertempuran , Belanda telah berjaya mengalahkan orang Bugis.Satu perjanjian telah dibuat antara Belanda dengan orang Bugis terbabit pada tahun 1758 .
      Kebimbangan Belanda bertambah memuncak apabila Kuala Selangor mula dikunjungi oleh kapal dagang British.Mereka pada mulanya berniaga kain dan candu,kemudiannya mula membeli hasil dagangan timah di sini.
      Pada tahun 1770-an,Sultan Ibrahim memainkan dua peranan penting dalam ekonomi Selangor
v Sebagai pembekal semua hasil timah dari Selangor  kepada British  dengan menawarkan harga yang lebih baik dan tinggi daripada Belanda.
      Mengadakan hubungan baik dengan British  bagi mengelakkan ancaman-ancaman ketenteraan Belanda dari Melaka.
      Sultan ibrahim  telah melihat bahawa hubungan baik dengan British dilihat sebagai  sangat signifikan kerana bukan sahaja mengatasi masalh perdagangan dan politik yang dihadapinya dengan kuasa Belanda dari Melaka,malhan dapat melindungi dirinya daripada ancaman kuasa-kuasa Melayu serantau seperti Kedah,Minangkabau dan Siak.
      Persaingan-persaingan ekonomi sebigini ditambah pula dengan Belanda yang melibatkan Selangor ,akhirnya memaksa Sultan Ibrahim dan Belanda yang melibatkan Selangor ,akhirnya memaksa Sultan Ibrahim dan Belanda menandatangani perjanjian pada 29 Julai 1786.
      Perjanjian ini adalah untuk memastikan aktiviti perdagangan di Selangor dapat terus dijalankan.Perjanjian ini sempat diperbaharui  pada tahun 1790, sehinggalah kemuian Belanda keluar dari Kepulauan Melayu.
      Pada tahun 1795, melalui Surat surat Kew,Belanda telah  ,menyerahkan Melaka dan semua tanah jajahan di Timur buat sementara kepada British bagi  mengelakkan tanah tanah ini jatuh ke tangan Perancis akibat meletusnya Peperangan Napolean di Eropah.
      Apabila peperangan berakhir,British terpaksa menyerahka n semula Melaka kepada Belanda.



5 comments:

  1. Di mana yg dikatakan penjajahan kerana wujudnya perjanjian2 antara raja Melayu dgn kuasa2 asing? Peejanjian tersebut membuktikan berlakunya perhubungan dagangan antarabangsa... bukan penjajahan..pohon pncerahan

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya kawasan yg dijajah cuma melaka, itu pun sebab melaka yg berada di bawah portugis menjadi persaingan kepada belanda. johor akhirnya bersekutu dengan belanda untuk menewaskan portugis di melaka. perjanjiannya adalah melaka akan diletak dibawah belanda. perjanjian yg berlaku di negeri lain merupakan pelaburan pembukaan loji bijih timah.

      Delete
  2. Di mana yg dikatakan penjajahan kerana wujudnya perjanjian2 antara raja Melayu dgn kuasa2 asing? Peejanjian tersebut membuktikan berlakunya perhubungan dagangan antarabangsa... bukan penjajahan..pohon pncerahan

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas perkongsian,ia sangat berguna kepada saya!💖😍

    ReplyDelete